25 januari 2016

Frukost cleansing

Hej på er!
Det är idag en vecka kvar tills vi påbörjar vår cleansing.  
Det finns mycket att berätta och idag tänkte jag att vi fokuserar på frukosten. Den är enkel.
Men innan det vill jag bara berätta några saker.

Det finns en plan att följa. Jag är supertaggad att sätta igång, och det har kommit till några personer som vill vara med! Jätteroligt!

Varför?
Som jag skrev förut är detta ett sätt för att hjälpa kroppen läka. Det är ingen tävling utan vi gör alla det vi kan utifrån våra förutsättningar. En vecka är så mycket bättre än ingen alls!
 Jag har aldrig tidigare gjort något liknande. Jag gör det är för att rensa ut gifter som samlats under år, och att ge mig själv den allra bästa förutsättningen som finns till att läka.
Frukt och grönsaker innehåller de allra bästa ingredienserna för att göra just det.
En av anledningarna till att just denna metod skall vara så effektiv är för att den är sammansatt så att du får ut mest näring vid varje måltid. Vi kommer på så sätt att ge vår kropp de byggstenar den behöver. Vitaminer, mineraler, mikroorganismer och andra komponenter som hjälper till att rena och stärka varje system i vår kropp.

Kroppen processar okokta grönsaker och rå frukt lätt och snabbt. När vår kropp inte har fullt upp med att ta hand om processad mat såsom tunga proteiner, fett och kemiska tillsatser bildas det enormt mycket mer tid varje dag för kroppen att återuppbygga sig på cellnivå.


Innan vi börjar.

Som sagt är det nu bara en vecka kvar och för att göra en så enkel övergång som möjligt för dig själv, rekommenderar jag dig att fundera över vad du tror kommer att bli svårast? 
Om du känner att kaffe abstinensen kommer bli svår, fasa ut kaffet så mycket det bara går dessa 7 dagarna som är kvar. 
Jag själv dricker en kopp på morgonen och inget mer. Denna vecka ska jag halvera den, för att sedan ta varannan dag. Sedan borde det gå vägen.
Om du känner att tiden för att ordna det du behöver äta är det svåraste, är det viktigt att du funderar över vilken måltid du tror blir svårast att hinna med, och göra allt du kan för att planera och förbereda.

Jag vill också rekommendera att börja trappa ner på mejeriprodukter och socker.

En annan sak är att också fasa IN vissa livsmedel som du kanske inte är lika van vid, eftersom dessa kommer vara viktiga för dig den kommande månaden. Selleri är tex en sådan viktig ingrediens.
Men även frukt. Frukt kommer vara din allra bästa vän den kommande tiden så du kan lika gärna börja nu med att fundera över hur du kan variera dig och förbereda dig på att alltid ha frukt tillgänglig när du bli hungrig.

Men vi börjar med frukosten.
Enligt programmet börjar vi dagen med någon form av renande vätska - om du har tid vill säga.
Förslag är sellerijuice, gurka juice, citronvatten, kokosvatten. 
Citronvatten är enkelt, 1 glas vatten och 1/2 pressad citron. Min väninna berättade att hon har bunkrat upp med kokosvatten!

Frukosten bör bestå av enbart frukt och förslaget är att göra en smoothie på grundreceptet:
3 bananer, 2 dadlar, och ca 3 dl bär. 
Om du inte blir mätt på detta är det bara att lägga till mer bananer eller frukt. 
Päron, papaya och mango är andra bra alternativ för variation.
Jag provade att göra en smoothie i helgen och den blev väldigt tjock och god. Jag föredrog att äta min med sked, och det finns ju oändliga ideer på nätet på smoothie bowls. Så man kan ju toppa sin skål med färsk frukt eller bär om man vill ha lite extra till helgen tex.

Förmiddag/mellanmål - en till smoothie.
Antingen gör du två när du ändå gör din första, så har du en klar att ta med till jobbet eller så gör du en ny med annan frukt.


Imorgon skall jag prov göra spenatsoppan som det är tänkt att vi ska äta till middag from vecka två.
Så jag kommer med uppdatering på det. Plus att jag kommer med mycket mer information de kommande dagarna så vi är på banan när det är dags att starta!

Till er som väntar på nya recept - håll ut!
Denna vecka kommer jag att ge er mitt suveräna recept på min Green Goddess Dressing!
Vi hörs snart igen!

I Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar