6 januari 2016

Granatäpple

Granatäpple!
Just nu är det granatäpple säsong! Så mitt tips är passa på!
Granatäpplen är fulla med en mängd nyttiga vitaminer och antioxidanter - en av vår tids superfoods!
Fram till för ca 10 år sedan hade jag aldrig ätit ett granatäpple. Att de kom in i vårt kök just då har jag min dotter att tacka för.
Hon hade önskat och pratat om dem, så vi fick ett till jul av våra goda vänner. Ett jättestort, knallrött, helt magnifikt granatäpple. Det låg i vårt köksfönster hela julen, när vi till sist insåg att det var dags att skära upp denna magiska frukt för att provsmaka.



Nu har jag så äntligen fått kläm på bästa sättet att rensa dem.
Om du provat vet du säkert att det kan vara något av en pillig och inte alltid så lätt uppgift.
Jo jag har hört och sett att det enklaste sättet är att dela dem i hälften och sedan banka ur dem.
Det har dock aldrig lyckats, de har liksom inte velat släppa.
Min man fullkomligt älskar granatäpplen, och det är till stor del hans förtjänst att de så ofta finns i vårt kök. Så härom dagen skulle han prova ett av de många äpplen vi har införskaffat under julhelgen.
Han delade det och där var de, stora mörkröda kärnor, ja det var verkligen så där perfekt! Jag tänkte att nu ska vi prova, eftersom jag senast bara härom dagen såg min älskling Jamie Oliver på tv där han bankade ut dessa små granater, så fram med träsleven, och till min stora förvåning gick det helt perfekt.
De kom ut allihop, enkelt och såååå mycket snabbare än på det vanliga viset. Jepp. Så nu vet ni det.
Om bara granatäpplet är moget, så ska det funka. 
Och om det är så att du inte har provat att äta ett granatäpple förut - gör det!

Vad kan du göra med dem då?


Ja, antingen så lägger du alla kärnorna i en skål och avnjuter som de är. Det beror dock på hur söta de är. Det finns ju tyvärr tillfällen och olika sorter, när kärnorna är ja just det - mer kärnor än frukt - och smakar surt och inte så roligt. 
Då passar de ändå perfekt att strö över en sallad.
Men ha i en fruktsallad, strö över en grönsallad - gärna med clementiner och äpplen, gurka och avokado. Suveränt! Men är jättegott på i stort sett vilken rätt som helst.
Nedan följer två äldre bilder eftersom jag jobbar på att komma igång med min kamera.
Det är sesampanerade glutenfria kantarellbiffar. Så fantastiskt gott med granatäpple till.


Enligt vissa källor har studier visat att granatäpple kan minska skador från högt kolesterol. Dessutom sänka blodtrycket och fördubblar antioxidant halten i blodet. Andra studier har även visat att granatäpplejuice och extrakt kan hämma prostata- och bröstcancer.
Vem vet?
Kan ju inte skada i alla fall.


Hopas ni har en magnifik Trettondag.
Ljus & Kärlek
Wakanda

5 kommentarer:

  1. Oj! Så färgrikt och exotiskt! Måste läsa lite i din blogg! :D

    SvaraRadera
  2. Tack! Som du ser nystart men mer bra mat för sköldkörteln kommer :)

    SvaraRadera
  3. Finns recept på dom där biffarna månntro? Dom såg underbara ut :)

    SvaraRadera
  4. Ja recept finns i allra första början på bloggen. Jag ska kolla och återkommer :)

    SvaraRadera
  5. Gå in längst ned på den här sidan. Under bloggarkiv klicka på 2012 och scrolla en bit. Lycka till :)

    http://wakandaskitchen.blogspot.se/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=33

    SvaraRadera