10 januari 2016

Frukosten är serverad

Idag har jag lagat frukost.
Jag är en sån person som verkligen behöver äta frukost. Även om det är tidigt och jag är trött måste jag ha någonting att äta. Tycker dessutom inte om att stressa på morgonen, utan behöver ha lugn och ro, så för att göra mina kommande mornar lite lättare har jag förberett frukost för de kommande dagarna. Får jag inte i mig så mycket tar jag med mig resten till jobbet, så jag har något när jag blir hungrig.

Jag passade på att steka en omgång frukostplättar, så de bara är att värma. Jag bakade ett bröd (!) ja ni läste rätt, som faktiskt blev riktigt bra. Och jag gjorde några olika glas med chiapudding, som håller minst 3 dagar i kylen.  Känns riktigt bra.
Nu är jag snart redo för min första arbetsvecka.


Tänkte jag skulle göra mandelmjöl på traditionellt vis, och tog fram min mandelkvarn. Gjorde mandelmjöl som skulle vara i både brödet och i plättarna


Chiapudding toppad med granatäpple


Chiafrön är ju också en av vår tids "super foods".
De är fulla av omega 3 och två teskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en normalstor laxfilé.
Just Omega 3 ska vara bra för oss som äter antiinflammatorisk kost. Dessutom är de en bra källa för kalium, magnesium och zink. Plus att de innehåller mycket protein. De anses göra oss extra uthålliga vid fysisk ansträngning, varför många långdistans löpare använder dem.
De små fröna sväller i vätska och bildar en form av gelé. Jag hade lite svårt för konsistensen i början men nu gör det mig inget alls. Tipset är att smaksätta med lite vanilj och att använda mycket frukt.På bilderna är den ju relativt nygjord, imorgon kommer fröna ha svällt och blivit mer genomskinliga.


Till det första lagret använde jag mosad banan, cashew (nöt) mjölk, 
ca 1/2 tsk rent vaniljpulver och ca 1-2 msk chiafrön. 
Jag höftar men på förpackningen står det exakt hur mycket vätska du bör använda. 
Alla recept jag sett är lite olika så jag provar mig fram.
Jag fyller glasen till hälften och ställer i kylen. 
Sedan gör jag den andra delen.
Till dem använder jag banan, nötmjölk och mango + chiafrön för den gula.
Till den röda använder jag banan och mango, nötmjölk och chiafrön.


Chiapudding
Till vänster med mango och banan, toppad med blåbär och hallon
Till höger med hallon och banan, toppad med granatäpple


Brödet är ett förstås ett bröd utan mjöl, jag har läst om lite olika recept, 
det senaste jag provade funkade inte alls så nu hittade jag på ett eget. 
Blev gott, men det är klart, håller inte ihop så jättebra, men vad gör väl det?


Jag äter ju aldrig bröd nu för tiden, men tänkte det kan vara trevligt med lite omväxling.
Utmaningen blir dock pålägget. Jag älskar jordnötssmör, men jordnöten räknas som baljväxt och inte nöt, så den bör jag undvika enligt programmet. På bilden ser ni hasselnöts smör, funkar det med.
Annars är tips på pålägg: mosad avokado och valfria grönsaker, samt ägg och skinka om du kan hitta någon utan druvsocker och andra tillsatser.
Den enda jag hittills hittat är lufttorkad parmaskinka och liknande.


Till brödet behöver du:
2 dl mandelmjöl
1 dl linfrö
1/2 dl sesamfrö 
1 dl pumpafrön
1 stor morot, finriven
1/2 dl kokosolja
1-2 tsk brödkrydda
3 ägg
ca 1/2 påse torrjäst
1 tsk rosa Himalaya salt
Varmt vatten ca 3-4 dl.

Gör så här:
Blanda samman alla frön samt kokosoljan och häll över hett vatten. Låt stå ca 10 min tills det har finger temperatur.
Tillsätt övriga ingredienser. Det ska vara som en smet, inte en deg.
Häll upp i en 1-liters form klädd med bakplåtspapper.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 minuter.
Brödet blir bäst om det får vila ett par timmar innan du skär upp det.
Förvara i kylen för bästa hållbarhet.


Banan och mandel plättar serverade med mosade hallon


Recept på plättarna hittar du i förra inlägget.


Önskar er en fin söndagskväll!
Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar