31 januari 2016

Nu kör vi!

Hej igen!

Ja nu är vi i stort sett framme vid början på vår resa. Det ska bli oerhört spännande att se hur vi kommer att må.
Jag måste erkänna att under veckan som gått har jag tänkt mer än en gång; Vad har jag gett mig in på? Då är det skönt att ha någon att prata med. Min väninna har börjat precis som jag att fasa ut en del livsmedel och det är helt fantastiskt att kunna dela erfarenheter och peppa varandra.
Jag har fasat ut mitt morgon kaffe tills det bara var en lite skvätt kvar på botten i min kopp och i går var första dagen utan kaffe alls. Gick ganska bra faktiskt. Efter några timmar in på dagen började jag dock känna av en aningen huvudvärk så jag gjorde en juice på gurka, selleri, äpple och citron för att ge kroppen mycket vätska och lite senare en liten kopp svart yogi te. Det gick vägen.
Ingen huvudvärk.


Idag är så första morgonen med enbart smoothie till frukost. Tänkte att jag ville börja med det idag för att ytterligare mjukstarta lite. Det var gott och inte svårt. Men efter två timmar var jag hungrig igen så det blev ytterligare en smoothie innan lunch. Gick bra.

Tips:

Se till att ha massor av frukt tillgängligt
Ät frukt när du blir hungrig
Drick mycket vatten med citron och naturliga juicer
Börja dagen med selleri juice om du vill läka tarmen

Lunch

Ät en sallad med spenat, annan sallad och gurka som bas.
Lägg på en mängd frukt, tex mango, papaya, vindruvor, apelsin och grape.
Du kan självklart även lägga till broccoli, selleri, groddar, tomater mm.
Till dressing använder du följande:
Mixa 1/2 avokado med en handfull koriander och juicen från 2 apelsiner. Du kan även lägga i lite vitlök och ingefära. Jag har provat den och jag tyckte det var jättegott. Jag använde alla ingredienser.
Tänk på att detta skall vara en stor sallad, så se till att du äter så du blir mätt.

Eftermiddag

Under eftermiddagen när du blir hungrig, ät de frukter du känner för. Bra förslag är äpple bitar och päron, dadlar. Programmet rekommenderar även att vi varvar detta med stjälkselleri sticks.

Middag

Till middag rekommenderas en spenatsoppa som innehåller:
2 nävar spenat
3 medelstora tomater eller körsbärstomater i samma mängd
Juice från 1 apelsin
1 stjälk selleri
en liten hand med koriander
1 klyfta vitlök (valfri)
Kör i en mixer.
Bäst är att börja med tomaterna och apelsinjuicen och sedan blanda i resten av ingredienserna.
Självklart går det att variera kryddorna och använda basilika i stället för variation.
Du kan även variera dig med att göra gurka spiraler som spagetti och hälla över soppan som sås.
Det rekommenderas dock att inte använda zucchini nudlar just nu då de är svårare för matsmältningen.

Det går också bra att till middagen ångkoka eller ungsbaka grönsaker tex; sötpotatis, broccoli, sparris, squash med bara en liten aning kokosolja.
Eller gör en varm soppa på dessa ingredienser.
Cleansingen blir då inte riktigt lika effektiv, men föreslås som ett bra sätt att börja och sluta cleansingen.
Du kan också lägga till 1/2 avokado till middagen.
Du kan även lägga till en handfull nötter eller frön till din sallad.

Till första veckan för att mjukstarta har jag beslutat mig för att äta varma grönsaker till middagen enl ovan. Jag tar det dag för dag och ser hur hungrig jag är och hur frusen jag blir

Kväll

Till kvällen mumsa på mer frukt och dadlar om du är hungrig.

Lite annan information

Det finns flera olika variationer till måltiderna som jag berättar mer om under veckan.
På det stora hela är det raw food som gäller. Varför recepten innehåller mycket selleri, koriander, spenat och frukt i massor är för att de innehåller egenskaper som hjälper kroppen att rensa ut gifter ur kroppen.
Så om du bara följer de ovanstående ingredienserna går det utmärkt att lägga till mer frukt och råa grönsaker så du blir mätt.
Det viktiga att komma ihåg är att vi kör en låg fett och salt diet.
Det fett du ska få i dig ska ske genom avokado (helst max 1/dag) och en handfull nötter per dag.
Lägg helst inte till något salt alls. Lite örtsalt och lite Himalaya salt är det enda du ska använda.
Ört te är ok att dricka
Om du äter vitaminer och andra tillskott kan du fortsätta med det.
Finns även en mängd örter och tillskott som hjälper kroppen rensa ännu mer.
Återkommer om det i ett annat inlägg
Planera och förbered din mat kvällen innan.

Kom ihåg

Var snäll mot dig själv!
Se till att ha stöd omkring dig!
När det känns svårt - kom ihåg att det är bara under en begränsad tid
Påminn dig själv om varför du gör detta - se det som en gåva till dig själv.
Om du blir trött och frusen - se till att ge dig själv extra vila
Planera framåt - boka en massage någon gång under de kommande veckorna.
Du kan bli känsligare och känslor kan komma upp till ytan.
Se till att dricka mycket!

Om du frestas att ge upp - tänk på att din lever håller på att rena sig själv.
Om du bryter tvärt mitt i cleansen, låser du in resterande gifter i din lever.
Om du bara håller på en vecka är det jättebra - tänk bara på att gör en mjuk övergång tillbaks så du inte helt plötsligt stoppar i dig "vanlig" mat på en gång.

Bilden är på gårdagens juice med gurka, selleri, äpple och citron


Vi hörs mycket snart igen.
Lycka till och hör gärna av er om ni har frågor.

I Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar