8 januari 2016

Medical Medium & Morgonplättar

Igår jobbade jag min första dag sedan jag blev sjukskriven.
Alla var glada att se mig och sa att de saknat min mat.
Kändes fint att vara tillbaka.
Jag går på mitt vanliga schema vilket innebär lediga fredagar så en verklig mjukstart för mig.
Skönt.
Roligt att jobba, men känner i kroppen att det tar på.


Nu har jag beställt en bok som dykt upp länge, och ni som följer honom på Fb har säkert sett och kanske läst den också? Berätta gärna vad ni tycker om boken.
Boken heter ; Medical Medium av Anthony William
Man behöver ju inte köpa den via Amazon för den finns både på Adlibris och bokus.
Ser fram emot spännande läsning.
Min kusin Joanna i USA rekommenderade länken.
Jag följer honom på Fb och har sett boken flera gånger men informationen har liksom inte gått fram. Förrän idag.
Känns som ett steg i rätt riktning.

Håller på och fördjupar mig i AIP ytterligare.
AIP = Auto Immune Protocol eller Paleo
Finns ju fortfarande en del livsmedel man rekommenderas undvika som jag fortfarande äter, exempelvis ägg och då sägs främst äggvitan innehålla ett ämne som heter lysozym ,
detta skyddar ägget mot bakterier och kan i vissa fall även angripa tarmväggen.
For now så fortsätter jag med ägg och kaffe. 
Känner att jag behöver mina ägg till mina frukostplättar eftersom bröd går bort.
Men om jag inte känner en förbättring under våren kan det vara värt att undersöka.

Jag ska erkänna att jag för ca 8 mån sedan drog ner ordentligt på mitt kaffe. En kopp till frukost och en på eftermiddagen och inget mer. Däremellan örtte. Det var då jag hittade det goda Choco teet från Yogi som dessvärre visade sig innehålla kornmalt som i sin tur innehåller gluten.
Men jag är inte beredd än att ge upp mitt kaffe helt. Så är det bara.
Dessutom så har jag i en stor klick kokosolja samt cashew mjölk så det finns positiva aspekter också.
Så är det. Ägg och två koppar kaffe kvarstår.
Tiden får utvisa. 

När vi ändå är på ämnet frukost, tänkte jag passa på att dela mitt frukostrecept.
Jag tycker att de är jättegoda till frukost och är utan mjöl.
1 portion
Du behöver:
1 stor mogen banan eller 2 små
2 ägg
1/2 dl mandelmjöl (jag gör egen i mixern av vanlig mandel)
1 krm rosa himalaya salt (det bästa saltet!)
Kanel (jag använder en ekologisk kryddblandning som heter Morningwellnes från spicemaster - finns på ica. Innehåller kanel, gurkmeja, ingefära och kardemumma) Rekommenderas!
Kokosolja att steka i
Valfri frukt eller bär

 

Gör så här:
Mosa bananen med en gaffel. Ha i mandelmjöl, ägg, salt och kryddor. Vispa ihop ordentligt så allt blandas väl.
Hetta upp en stekpanna och lägg i en rejäl klick kokosolja. Häll ut smeten och stek på medelvärme i ett par minuter innan du vänder dem.

Jag äter mina med hallon och blåbär. Bilderna är ifrån i somras och då var det annan frukt som var i säsong. Du kan självklart tillsätta annat mjöl om du önskar men då behöver du tillsätta valfri mjölk. Ibland har jag i kokosmjöl, men mandel och kokos är de enda jag använder då de inte är mjöl.
Du kan även tillsätta blåbär till smeten.
De blir rätt platta men likväl jättegoda. Om du önskar så kan du tillsätta en tsk bakpulver.
Jag undviker just nu all form av stärkelse, och insåg att bakpulver innehåller majsstärkelse eller risstärkelse, så jag kör utan och det går utmärkt.

Jag äter detta till frukost varje dag och nu efter ca 2 månader saknar jag inte min macka särskilt mycket som i början. Jag blir dessutom mätt och nöjd. Står mig utan bekymmer fram till lunchen, annars äter jag ytterligare ett ägg eller frukt.

Bilderna är tagna med min telefon, men jag håller på att lära mig systemkameran så förhoppningsvis
blir nästa bilder närmare de fina som jag vant mig vid här på bloggen.

Allt gott!
Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar