17 januari 2016

Injudan till Februari cleansing


Hej på er!
Hoppas ni haft en fin vecka! Jag har arbetat min första vecka och känner mig fortfarande pigg.


Som ni säkert förstått vid det här laget så har jag verkligen bestämt mig för att gå "all in" vad gäller min hälsa. Jag följer min intuition dit den leder mig, mot mitt mål, vilket är att bli fullständigt frisk.
Jag har jag ägnat det senaste året till att söka svar och läst all information jag hittat om hur vi läker oss själva.

Det innebär att svängningarna blir ganska stora mellan varven. Det som kändes rätt igår är plötsligt som något jag väljer bort. Eller plötsligt, så är det ju inte riktigt. Jag är hela tiden på en inre resa, där allt bearbetas varefter jag hittar nya intressanta vägar att gå, men för dem som står bredvid kan jag förstå att det kan upplevas som väldigt tvära kast.

Jag har länge funderat på att göra en detox/cleansing, då jag förstår att det är ett perfekt sätt att verkligen rena kroppen, men jag har varit rädd att inte klara av det. Den enda gången i mitt liv när jag försökt göra något liknande var när jag provade att fasta, för ca 30 år sedan. Jag mådde jättedåligt och klarade typ 1 1/2 dag om jag minns rätt. Ingen trevlig upplevelse alls.
Mycket har dock hänt sedan dess. Nu har jag sammanställt vad jag lärt mig under många år och har hittat vad jag tror är en bra plan för hur jag kan gå till väga.

 Det känns inte lägre som en så stor "uppoffring" att skippa kaffe, vin och allehanda mat, om det innebär att jag får min energi tillbaka. Förhoppningen är att min sköldkörtel (samt andra obalanser) börjar fungera igen, att värken försvinner och förhoppningsvis även några kilo.
Planen är att äta frukt och råa grönsaker i 28 dagar, eller närmare bestämt 29 eftersom det är antalet dagar i februari.

Varför?
Jo för att rena kroppen ifrån allehanda gifter och slaggprodukter, och ge den bästa möjliga hjälp att påbörja sin egen läkande process.
Frukt och grönsaker i sitt naturliga tillstånd = alltså råa, innehåller den absolut bästa näringen för vår kropp. Det är ju inget nytt. När vi äter den utan att värma upp den finns allt bevarat och kroppen kan med lätthet tillgodo göra sig detta.
Eftersom vårt matsmältningssystem och våra tarmar är det som oftast lider och där vår immunförsvar sitter, är det ett mycket bra sätt att påbörja sin healing resa.

Vill du vara med?  Då har du en chans att göra det här tillsammans med mig och förhoppningsvis några till.

Det här handlar absolut inte om prestation, eller på något vis att visa hur "duktig" man är.
Jag vet själv inte om jag kommer klara de 28 dagar som rekommenderas, men jag vill verkligen prova, och då kände jag att det vore härligt att ha sällskap, för att uppmuntra och inspirera varandra.
Jag vet inte hur min kropp kommer att reagera, men ambitionen är att rena kroppen hela februari månad, men ändå ta en dag i taget. Kanske blir det bara en vecka. Oavsett så ska jag göra vad jag kan. För vinsterna, om jag förstått det rätt, är enorma.

Jag kommer att dela mina ideer och inspirationstips här på bloggen och planerar att hålla er uppdaterade på hur det går.
När jag presenterade idén för min väninna så var hennes första reaktion, gör det du! Men efter att vi pratat igenom det hela kände hon en så stor inspiration och innan jag visste ordet av så sa hon att hon vill göra samma sak! Så vi är redan två!

Upplägg:

Från och med nu och fram till sista januari förbereder vi oss på vilka sätt vi anser behövs.
Jag själv kommer börja att fasa ut kaffet. Jag har provat förut att gå "cold turkey" och det fungerar helt enkelt inte. Jag får vansinnig huvudvärk trots att jag bara dricker 2 koppar/dag.
Jag är dock redan van att vara utan mjölkprodukter, alla sädesslag och socker, och jag är övertygad om att det gör det lite enklare än att gå ifrån vad vi kallar "normal" kost till cleansing.

Min rekommendation är att om du vill hänga på, också börjar fundera på hur du kan göra övergången så enkel som möjligt för dig själv. Fundera på vad du kan sakta trappa ner på, om det känns rätt för dig. Kanske är du en sådan person som bara kör från 0 - 100? Gör det som känns bäst för dig. Bara du kan veta det.

Om du är redo att kickstarta din egen läkande process, så är planen att bara äta den mat som innehåller de mest läkande egenskaper som finns, under de kommande fyra veckorna. Jag kommer att gå in mer på det under de kommande veckorna. Jag kommer även ta upp vad som är viktigt att utesluta för att hitta optimalt välmående.

Planen ger oss den nystart vår kropp behöver. Det hjälper inte bara kroppen, utan även vårt inre. När kroppen renas, och läker sig själv händer det fantastiska saker med vårt inre och våra liv.

Det sägs att genom att ge kroppen detta kommer den kunna börja arbeta på cellnivå, och hur spännande är inte det?

Här kommer ett grovt upplägg, mycket mer detaljer, inspiration och information kommer under veckorna framöver.

Innan frukost

Börja varje morgon med en renande dryck. Finns en mängd olika juicer som rekommenderas, tex selleri juice eller citronvatten. 


Frukost

Varje morgon gör du en smoothie som till huvuddel består av frukt. Flera bananer, några dadlar och en handfull bär. Det finns en mängd frukt att variera mellan.


Mellanmål

Samma som till frukost. Vill du inte ha en smoothie, gör en fruktsallad.

Lunch

Sallad med spenat, sallad och gurka som bas. Sedan lägger du till valfri frukt ovanpå. Recept på dressing kommer. Detta skall vara en stor sallad som du blir mätt på, så se till att du har i mycket!


Mellanmål

Som mellanmål på eftermiddagen ät olika frukter, varva gärna med selleri.


Middag

Här är rekommendationen att äta en kall spenatsoppa eller ytterligare en sallad. Ja, jag vet, spenatsoppa låter så där.. men ta det lugnt, det finns en mängd olika saker vi kan göra. Jag kommer lägga upp många receptförslag.
Dessutom är ju allt bara guidelinjer. Jag har bestämt mig för att den första veckan, tillåta mig varma grönsaker till middag. Antingen lätt ångkokta eller ugnsstekta. Eller göra en varm soppa på diverse grönsaker.

Det är inte fullt så begränsande som det låter. Jag återkommer med listor på ingredienser som är "tillåtna". Kom ihåg att det är en process och om du vill prova bara en vecka, eller bara en dag så gör det! 

Fokus bör ju vara på alla de positiva belöningar som kommer ur detta. Se det som en gåva du ger dig själv. Jag tänkte först att det är smartare att göra detta i april eller maj när det börjar bli varmare, men jag vill inte vänta längre. Känns inte riktigt som att jag har lyxen att vänta på bättre tider. Den bästa tiden är nu! Jag längtar efter att se vad som kommer att förbättras i mitt liv.

De kommande två veckorna, fortsätter jag att äta en mängd frukt och grönsaker, sötpotatis ibland samt fisk och skaldjur. Jag fortsätter äta så naturligt det bara går, och måste erkänna att min längtan efter kött har minskat drastiskt. Jag tror att det fanns ett behov av animaliska proteiner i min kropp men just nu är jag nöjd med fisk. Jag har dessutom även slutat med att äta ägg som varit en stor del av min kost. Jag har kommit över ännu mer information där rekommendationen är att undvika ägg. Så är det med det.

Om du har frågor om dagens inlägg går det bra att skriva en kommentar så svarar jag eller skicka ett mail till lotusblomma13@gmail.com.

Bilderna är från veckans mat på jobbet. Inga recept idag men det kommer.



Fisk&skaldjurssoppa med saffran & kokosmjölk

Vi hörs snart igen!
I ljus & Kärlek
Wakanda

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad sägs om ägg?
    Äter 1 avocado, 1 skål fil & 2 ägg till frukost...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad sägs om ägg?
    Äter 1 avocado, 1 skål fil & 2 ägg till frukost...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag är ingen expert men det jag lärt mig är att ägg kan irritera vårt tarmsystem och om man har en autoimmun sjukdom och vill äta antiinflammatoriskt kan det vara bra att prova att ta bort ägg ur sin kost för att se om man mår bättre. Jag har varit utan i ca 5 dagar och märker skillnad på min mage....så jag avstår ägg ett tag framöver.

      Radera