15 januari 2013

Nya utmaningar - Nya möjligheter

Hoppas ni alla haft det bra under jul och nyårshelgerna.
Jag har haft en lugn och fin jul tillsammans med familjen. Efter juldagarna blev jag sjuk i influensa och har därför varit sängliggande i en vecka. Är nu äntligen på benen igen och i full gång med nya tankar kring mat och hälsa. Ni kommer att upptäcka att bloggen sannolikt kommer att skifta lite i fokus. Jag kommer att skriva mer om mat och hur den påverkar oss. Hoppas ni vill hänga på! Även innan jul hade jag mycket tankar kring hela konceptet med det som kallas Raw Food,  eller som det ibland kallas Levande Föda här i Sverige. En av mina stora inspirationskällor är som jag nämnt tidigare är Kristina Carrillo-Bucaram. Hon inspirerade till denna ätbara julgran, som var ungefär allt jag orkade fixa på nyårsafton.

En av mina bästa julklappar i år var en fin matberedare/mixer/stav mm som jag fick av min man. Så nu är det ännu lättare att finhacka alla grönsaker till min nya raw lifestyle!


En dag gjorde jag zucchini"pasta" med tomatsalsa. En helt raw lunch som smakade förträffligt.

Här provade jag ett nytt recept i en ny kokbok jag införskaffat i dagarna. Den heter Pigg och glad med Raw Food , av Vibeke Amdisen. En fantastisk inspirationskälla om du skulle vara sugen att prova!
Detta är en Caesar sallad med en helt fantastisk dressing till. Väldigt enkelt. Så här gör du:
Blandad sallad, gurka, avokado, körsbärstomater och lite sesamfrön. Till dressingen behöver du: stjälkselleri, olivolja, tahini, en pressad citron, 1 tsk agavesirap, 1/2 vitlöksklyfta, 1/4 dl vatten, lite havssalt, några msk äppelcidervinäger. Mixa allt! Ät och njut!

1 kommentar:

  1. Hej !! kul att du också är intresserad av raw food, det är var och varannan kund på Gryningen också , och otroligt många fina raw - produkter. Ska du möjligen till Sthlm , så jobbar jag måndag , tisdag och ibland lördagar. Vore såååå kul att se och prata med dej. Hälsa familjen// kram <3 mia

    SvaraRadera