7 februari 2013

Liten buffé tallrik

Igår hade jag jobbat med att samla information och inspiration till nya maträtter. Precis som allt annat i livet går även inspirationen i cykler. Senaste dagarna har jag saknat detta, men vart eftersom dagen gick, fick jag mer och mer inspiration, så jag när kvällen kom bestämde mig för att göra en enkel vegetarisk"buffé" tallrik till middag. 
Den bestod av bönbiffar med härlig smak av spiskummin, koriander och vitlök. Stekt zucchini. Lite råkost i form av rivna morötter,  grönsallad och rödkål. Stekta grönsaker och en god sås.


Det behöver du till bönbiffarna: Blandade konserverade bönor, vitlök, persilja, några soltorkade tomater, en bit zucchini, koriander, spiskummin, salt och lite sojamjöl att hålla ihop biffarna med.
Jag körde allt i mixern och sedan panerade jag dem i sesamfrön och stekte i pannan.

Till detta skivade jag en halv zucchini, som jag stekte. Dessutom stekte jag upp några blomkål- och broccolibuketter med lite rödlök, hade i lite krossade tomater, och kryddade med lite spiskummin.

Och till sist gjorde jag en kall sås gjord på; 1/2 avokado, ca 3 msk äppelcidervinäger, 1 soltorkad tomat, lite pressad citron, lite agavesirap och salt. Mixade allt och så hade jag en god sås. Mums.

Smaklig spis och lycka till!

2 kommentarer: