15 februari 2013

Supergod pizza

Jag äter raw food varje dag men inte varje måltid. Ibland får jag också sug efter något annat. Som tex i kväll då det blev pizza...

Lite grann är det ju också för enkelhetens skull. I vår familj äter vi alla i stort sett olika saker och jag försöker numera verkligen att veckoplanera så vi alla i alla fall kan äta liknande mat. Så även om vi äter olika pizzor, med olika botten och olika pålägg, så äter vi alla pizza...tex.
Jag gör numera alltid botten på enbart finmalt rågmjöl och vatten. Går jättebra utan både olja och jäst, men självklart kan du ha i det om du vill. Jag brer ut det på ett bakplåtspapper med en slickepott och sedan gräddar jag botten en stund (ca 5 min) . Sedan vänder jag på degen, (upptäckte att den hade svårt att bli helt genomgjord om jag inte förgräddade den) och sedan har jag på tomatröra och kryddor. Lite ost och mina favoritpålägg är zucchini, paprika, soltorkade tomater, curry! Den behöver inte så lång tid i ugnen, max 10 min. Och när den kommer ut ur ugnen lägger jag på en handfull av ruccola. 

Ett jättegott och nyttigt alternativ till din traditionella pizza. Väl värt att prova! Jag saknar inte vetemjölet och den "vanliga" pizzabotten ett dugg. Faktum är att jag föredrar denna, men det ska sägas att det säkert också är en vanesak.  
Önskar er alla en mysig fredagskväll.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar