7 oktober 2013

Banoffee paj!

I fredags hade vi som jag tidigare berättat en familjemiddag där vi skulle få träffa sonens flickvän. 
Till detta tillfälle ville jag göra något extra festligt och bestämde mig för att prova mig på något jag aldrig gjort förut, nämligen en Banoffee paj.

Jag älskar filmen "Love actually", och jag har alltid undrat vad det är för något när jag hört den omnämnas i filmen.
När jag nu surfar runt på min nya favoritsida för glutenfria recept som jag nämnt flera gånger förut
så hittade jag detta fantastiska recept.
Lite omständigt kan tyckas, men helt klart värt det, och inte så besvärligt som det låter.
Så om du ska göra något sött och gott och vill prova nåt nytt, kan jag rekommendera denna. Här hemma blev den en klar hit! Och jag kan nog säga att den var bland det godaste jag ätit på länge i form av dessert/kaka. Jag var dessutom beredd på att den skulle vara rejält söt och den var söt, men inte riktigt så mycket som jag trodde. Den kondenserade mjölken smakar kola, men är ändå inte så söt som vanlig kolasås, så det var bra.



Jag gjorde dubbel sats, för vi skulle vara 7 personer.Jag hade heller aldrig förut använt mig av kondenserad mjölk så jag hade köpt två burkar, en redan kokad - alltså redan kolsås, och en okokad.
Så om du inte har lust att lägga så mycket tid på att koka egen, så går det idag att köpa färdig kokad kondenserad mjölk.
Dessutom använde jag lite mer nötter än i receptet, efter som jag älskar nötter, ca 75g (lika delar hasselnötter, mandel och cashewnötter)




Du behöver; 60 g mandelmjöl,  30 g socker,  0,5 tsk salt, 60 g smör, 60 g maizena, 30 g havremjöl   397 g sötad kondenserad mjölk = en burk, 2 bananer 3 dl grädde 50 g choklad 50 g hackade nötter, 2 msk socker

Gör så här: 
Blanda ihop alla ingredienser till en deg. Tryck ut degen i en springform, degen ska upp ett par centimeter på kanterna. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter. Låt svalna.
Ta bort etiketten på burken med den kondenserade mjölken. Lägg hela burken oöppnad i en kastrull och täck med vatten. Koka burken i 2 timmar och 30 minuter, håll koll så att burken hela tiden är täckt med vatten. Ta upp burken och låt den svalna. 
Hacka nötterna och rosta dem i en torr stekpanna. Tillsätt sen sockret i stekpannan och rör tills den smälter. Häll de varma nötterna på ett bakplåtspapper och låt svalna.
Hacka chokladen grovt. Skiva bananerna. Vispa grädden.Öppna den avsvalnade burken med kondenserad mjölk som nu blivit till kola och bred den över pajskalet.Toppa med bananerna, den vispade grädden, hackad choklad och nötter. Ställ pajen i kylen ett par timmar innan servering.
Riktigt gott! Njut!

Tack igen Emme för fantastiska bilder!

Ljus & Kärlek
Wakanda




1 kommentar:

  1. Mycket tilltalande och fantastisk god. Om du inte ätit eller bakat den än så MÅSTE du bara prova!
    /Din make

    SvaraRadera