4 oktober 2013

Kanelbullens dag & Ruth


Förutom att gosa med Ruth har det bakats kanelbullar. Och inte vilka kanelbullar som helst, utan glutenfria kanelbullar!

 Självklart blir de inte lika fluffiga som bullar med vetemjöl i, men det är också det enda.
Dessutom slipper du den där jästa och dästa känslan i magen efteråt ;)
Receptet hittade jag på min nya favorithemsida med glutenfri mat och bakning; http://www.glutenfrikost.se/


Du behöver;
100 g smör, 5 dl mjölk, 50 g jäst, 2 msk Psylliumfröskal, 600 g (ca 10 dl) glutenfri Mjölmix, spara ca 30 g (ca 0,5 dl) till utbakningen, 1-1,5 dl strösocker, 0,5 tsk salt, 1 ägg och pärlsocker ovanpå.
Fyllningsmör, socker och kanel.
Smält smöret och tillsätt mjölk, värm blandningen till fingervarmt (37°C). Lös upp jästen i den fingervarma mjölkblandningen och tillsätt Finax Psyllium, låt svälla i ca 10 minuter. Blanda samman alla övriga ingredienserna och kör degen i en köksmaskin med degkrok i ca 5 minuter (spara ca 30 g (ca 0,5 dl) till utbakningen).
Låt degen vila i bunken under bakduk i ca 10 minuter. Mjöla bakbordet med den sparade mjölmix och slå upp degen. Kavla ut degen till 2 plattor, bred på fyllningen, rulla sedan ihop degen och dela varje rulle i 20 bitar.

Lägg bullarna i pappersformar på en bakplåt och låt jäsa övertäckta ca 45 minuter.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i ca 8 min i 225 grader.
Jag använde rismjöl och maizena mjöl istället för mjölmix och det gick bra det med.



Ruth är våran allra vackraste höna, dessutom väldigt trevlig och protesterade inte alls under vår lilla fotosession.
Ha en fortsatt fin fredag.
Själv ska jag ha finbesök av sonens nya flickvän, plus Lisa och Beto så vi ska mysa ikväll.
Till dessert har jag lagat en helt underbar Banoffeé paj, som du ska få se nästa inlägg!

Ljus & Kärlek
Wakanda


1 kommentar:

  1. Goda bullar Patricia och mycket fina bilder Emme!

    SvaraRadera