20 oktober 2013

Wokade grönsaker och risnudlar


Jag älskar stekta grönsaker, alla sorter!
Jag gör ju ofta ris, men det är trevligt med variation, så min senaste underbara upptäckt är risnudlar!
Ja, det är ju inte så att jag inte visste om att de fanns, jag har liksom bara glömt bort dem.
Förr om åren brukade jag göra nudlar till hela familjen, men det var då "vanliga" ägg- och vetemjöls nudlar. Nu ska jag berätta som det är; risnudlar är godare :). Ja, tycker jag i alla fall. Och helt glutenfria så klart.


Det blir väldigt fräscht, och det är också snabbt och enkelt. 
Gillar ni bilderna? 
Jag älskar mina nya små tallrikar. En av mina nya passioner är vackert, rustikt porslin.
Jag köper gärna lite olika tallrikar här och var, för det blir så vackert när jag lägger upp maten. Dessutom tycker jag det är sanslöst roligt för bilderna blir så vackra.
De här senaste fynden gjorde jag på Fullerö igår. En jättefin inredningsbutik utanför Storvreta.
Deras hemsida hittar du här. 


Så här gör du en enkel wok.
Jag har ingen wokpanna (än!) utan använder en vanlig teflon stekpanna.
Denna gång använde jag följande grönsaker, men som jag alltid säger, så går det bra att använda det du har hemma.
Champinjoner, gul lök, strimlad morot, vattenkastanjer, en nyupptäckt grönsak för mig, nämligen; Pak Choi, och till sist lite böngroddar.
Dessutom använde jag sesamolja till både woken och nudlarna.
Du behöver även färsk ingefära, vitlök och soya eller tamari, som jag använder. Det är en soyasås som är tillverkad utan vete.
Hetta upp pannan och hälli olja. Sedan steker du grönsakerna, genom att du lägger i dem i omgångar. Jag börjar oftast med att fräsa löken, sedan i med champinjoner och morötter som behöver lite längre tid. Efter det har jag i finhackad ingefära och pressad vitlök. Efter några minuter häller jag på lite vatten 1/2-1 dl, och tamari. De sista minuterna har jag i kålen och böngroddarna.  Önskar du en het wok har du i chili. 
Under tiden som du steker grönsakerna förbereder du risnudlarna. Koka upp vatten. Lägg i nudlarna i saltat vatten. Dra ifrån spisen. Låt dem ligga i 3 min, häll sedan av vattnet och spola dem med kallt vatten. Häll över några droppar sesamolja. 
När grönsakerna är färdiga, vänder du ner nudlarna och låter allt bli varmt.
Klart!
Servera med gräddfil och sweet chili sås.



Detta recept går ju att variera i det oändliga, dels med olika kryddor, olika grönsaker och att tillsätta tofu eller sojabönor. Jättegott!
Hoppas du gillar det.
Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Det här är som vanligt hur gott som helst.Det skulle gå att leva på även för nån som vanligen äter kött ...

    SvaraRadera