12 oktober 2013

Gourmet pizza

Så här till helgen tänkte jag att ni skulle få ta del av något fantastiskt gott.
Nämligen Pizza!
Jag har gjort flera olika jättegoda pizzor de senaste åren, men jag måste faktiskt säga att denna tar priset!
Jag hittade ett inspirations recept på coops hemsida under lyxiga fredagspizzor och gjorde om receptet.


Inte särskilt komplicerat, men oj så god.


Jag började med att göra en glutenfri deg, och den blev helt superb. Så bra så att dottern som provade båda (både med vetemjöl och utan) tycker att den glutenfria var godare och hellre vill ha den nästa gång! Så var inte rädda att prova en glutenfri variant för jag tror att ni blir glatt överraskade.


2 portioner
Till degen behöver du:
1 ½ dl potatismjöl, 1 ½ dl rismjöl, 1 dl havremjöl, 2 msk fiberhusk, 2 msk olivolja, en nypa flingsalt, 25 gr torrjäst och 2-3 dl ljummet vatten.
Blanda samman de torra ingredienserna. Rör ner vattnet till en rätt kladdig deg. Låt degen jäsa i 10 minuter. Dela sedan degen i två lika stora delar. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper till önskad form och storlek. Använd lite rismjöl när du bakar ut den.
Till din topping behöver du; 1 stor palsternacka, 1 stor rödbeta, ½ rödlök, en handfull kantareller, 1 tsk flytande honung, 2 vitlökar, oliv- eller kallpressad rapsolja.  2 dl grovriven vällagrad ost. Ca 4 msk bredbar chevrè ost. Lite färsk timjan och till sist lite hyvlad parmesan.
Gör så här:
Skala rödbetan och palsternackan och skiva tunt med kniv eller osthyvel. Skär rödlöken tunt.
Stek på mellanvärme i lite olja tills de mjuknar, lägg i svampen och stek ytterligare några minuter.  Ringla över 1 tsk flytande honung och strö över lite flingsalt. Ställ åt sidan.

Börja med att pensla hela pizzabotten med rapsolja. Pressa sedan en vitlöksklyfta och blanda den med chevrén. Bred detta på pizzabottnarna. Fördela sedan den rivna osten. Lägg på de lätt stekta grönsakerna. Grädda i ugnen på 250 grader i ca 13-15 min. När pizzan tagits ut hyvlar du över lite parmesan över och strör över lite färsk timjan och flingsalt.

Klart!
Avnjut med valfri sallad.


Jag blev så glatt överraskad av att botten blev så knaprig och god. Jag höll den i handen och åt hela pizzan rakt av. Sanslöst god! Påminner mig lite om en hårdare focaccia eller dylikt.
Hoppas ni gillar den lika mycket som jag!
Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

2 kommentarer:

  1. Den här är sååååå god och/eller underbar - den måste ni bara testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack älskling. Det är faktiskt sant ;)

      Radera