18 oktober 2013

Ett år i Wakandas Kitchen


Igår var det ett år sedan jag började blogga.
Mycket har hänt sedan dess. Alltså tid för lite reflektion. 
Alltid intressant att ta några steg tillbaka och titta på var jag befann mig då, och sedan titta framåt och se vad som utvecklats och förändrats. Blev det som  jag tänkt? Blev det sämre? eller kanske bättre?

När jag tänker efter så är jag nöjd med att se hur bloggen och jag har utvecklats. Från att jag tog några egna tafatt bilder med min mobil, tills att dottern rätt snart utbrast ; "Mamma, du kan inte ha såna bilder på bloggen! Jag kan hjälpa dig". 
Och så blev det. Som den duktiga fotograf hon är har hon gett liv och rättvisa till mitt matskapande genom sina bilder. Utan dem hade bloggen varit grå och tråkig, så det är jag enormt tacksam över. Det enda svåra med att ha en fotograf, är väl att bilderna behöver planeras lite i förväg, även om hon ofta följer med i mina kreativa infall. Därför har det hittills inte blivit så mycket bilder under själva tillverkningsprocessen utan mer av det färdiga resultaten.

En annan sak som påverkat mig och som kommer följa mig resten av livet, är den kamp mot anorexin som dottern utkämpade förra hösten och fram till i våras. 
Jag ska inte uppehålla mig vid det, men det var inte så lätt att arbeta med mat under den tiden och det har dessutom förändrat mitt synsätt på hur vi ofta räknar kalorier. Jag undrade många gånger om det verkligen var rätt att matblogga under en sådan svår tid. Nu är jag glad att jag fortsatte.
Idag är min dotter frisk, även om det troligtvis aldrig kommer vara helt problemfritt kring ämnet mat och vad som är tillåtet att äta. Att se sitt barn svälta sig själv och den svåra ångest hon led av, var nog bland det svåraste jag varit med om. Hon tog sig ur det till slut, och jag är för alltid förändrad.

Kanske är det därför som bloggen också blivit lite mer livsbejakande. Kanske är det därför som goda bakverk dyker upp lite oftare, trots att de inte kan anses "nyttiga" - i alla fall om man tänker kalorimässigt. Dock anser jag själv att det är så otroligt mycket nyttigare att äta något gott och sött som du själv tillverkat, men bra ekologiska livsmedel, än om du köper färdiga bakverk eller tårtor.
Har du läst på innehållsförteckningen på ICA´s "hemgjorda" tårtor? Efter att jag börjat granska alla innehållsförteckningar ( på allt) så är jag ännu mer avskräckt över alla konstgjorda tillsatser som finns i vår mat, och mitt intresse för "ren" mat är större än någonsin.

Från sallad till sushi

Från Sushi till Gnocchi
                                             
Jag har lärt mig massor om hur det är att blogga, men främst har jag lärt mig ännu mer om att laga mat.
Förra året började jag utesluta vete, men åt ändå råg och andra livsmedel som innehöll gluten.
Nu har jag varit strikt glutenfri i nästan 4 veckor och jag har nog aldrig mått bättre. Lite sorgligt att det tog sån tid, men det är ju så det är. Livet är en resa och inte förrän vi är redo - tar vi de nödvändiga stegen.
Så glutenfritt kommer det fortsätta vara här - men det roliga är ju att det är precis lika gott, så det ska inte handla om några restriktioner vad gäller det goda. Jag lär mig mer hela tiden om glutenfria alternativ och då är det främst bakningen jag tänker på. Matmässigt tycker jag inte det är svårt alls. Det enda som det gäller att se upp med är "gömda tillsatser". Men om man bara läser innehållsförteckningen så går det bra. 

Självklart anser jag fortfarande att maten vi äter är extremt viktig för vårt välbefinnande och att vi kan förebygga så otroligt mycket om vi är uppmärksamma med vad vi stoppar i oss. Jag älskar fortfarande smoothies, groddar, grönsaker och mängder med frukt. Så hälsofreaken finns kvar. Däremot så förstår jag att min livsbejakande sida vuxit. Därför fortsätter mitt matlagande, det är det vegetariska köket jag brinner för, att hjälpa människor förstå att det går att laga jättegod vegetarisk mat, och att bejaka sin kreativitet. Det ska vara gott och det ska vara roligt!

Hoppas du vill fortsätta följa med mig på min fortsatta resa.
Eftersom jag vuxit och förändrats så kommer bloggen också att ändra utseende lite framöver. Förhoppningsvis ska den spegla ännu lite mer det som är jag och Wakandas Kitchen.

I ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar