21 oktober 2013

Chokladbollar med frukt och nötter

Vem älskar inte choklad?
Inte många jag känner.
Häromdagen fick jag ett sånt sötsug efter maten så jag bestämde mig för att snabbt sno ihop nåt enkelt och gott utifrån vad som fanns i skåpet.
Det fick bli chokladbollar, om än en kanske lite nyttigare variant.


Åter igen ett litet bevis på hur det kan bli när man bejakar sina impulser och sin kreativitet.
För detta var ingenting som jag hade planerat.


Livet har känts så mycket enklare, sedan jag insåg att havre är glutenfritt.
För mig innebär ju det att havregryn är tillgängliga i min kosthållning. De är ju så goda att använda i allehanda bakverk, och bröd.
Så jag utgick ifrån vad man brukar ha i chokladbollar. Men jag använde inga mått, så denna gång får ni bara ingredienserna, resten är upp till er ;)
Havregryn, farinsocker, smör(mindre mängd än vanligt), kallt kaffe, solrosfrön, hackad mandel, vaniljpulver från vaniljstång, och kakao.
Om du bara byter ut smöret mot kokosolja blir de dessutom tillgängliga för dig som är vegan :)


Eftersom jag hade slut kokos, och inte ville använda pärlsocker undrade jag vad jag skulle ta att rulla dem i? Nötter kanske? Frukt.
Jag hade köpt torkade tranbär och aprikoser, så därför bestämde jag mig att prova använda dem. Jag körde dem snabbt i min lilla hackare/matberedaren och la till lite mandel som var kvar. Sen rullade jag bollarna i det.
Färgerna blev så vackert höstiga och gick så bra med alla vackra löv på marken, och dessutom passade de så bra på ett annat av mina nya favorit fat, köpt i Uppsala på Trolltyg
Porslinet heter Mateus och tillverkas i Portugal.
Helt sanslöst vackert! I´m in love!


Så nästa gång du vill göra nåt sött, snabbt och enkelt, prova att variera chokladbollar.
De blev väldigt söta med frukten utanpå, och väldigt dekorativa.
Eftersom jag älskar nötter nästan lika mycket som choklad, blir det nog bara nötter nästa gång.
Vad gillar du bäst?


Glöm inte bort att bejaka din kreativitet i köket!
Den kan förändra allt!
Och framför allt, glöm inte bort att ha roligt.

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar