17 oktober 2013

Frukost plättar och scones

En nygammal tradition börjar utformas här hemma.
Söndagsmysfrukost.
Det började med scones för några veckor sedan och utvecklades denna helg till att jag ville prova något nytt, nämligen kokos- och bananplättar.


Jag har sett flera olika recept med kesella eller keso och sedan olik varianter.
Jag bestämde mig för att prova ett med keso (för det var vad jag hade hemma), mosad banan och kokosflingor.


Till plättarna behöver du;
2 ägg, 1 banan, ca 2 dl  keso, 1 dl kokosflingor, en nypa salt, 1-2 tsk bakpulver och ca 1/2-1 dl valfritt mjöl. Jag använde rismjöl. Plus ett par msk smör till stekningen.
Tillbehör; valfria bär och Kung Markattas lönnsirap.

Gör så här;
Mosa bananen, blanda i keson. Vispa i ett ägg. Tillför sedan de torra ingredienserna  och låt smeten stå en liten stund. Stek dem gyllengula i lite smör i medelvarm panna.

Resultatet? Alla i familjen åt dem. Emme tyckte det var konstigt med keso i. Jag tyckte de var för söta, och var inte stormförtjust i banansmaken. Männen åt dem utan några invändningar.
Inte det godaste jag gjort, men ändå kul. Nästa gång blir det med kesella istället och utan banan.
Vad tror du?

Nu till sconesen.
Jag använder grundreceptet för scones och sedan tar jag vad jag har för glutenfritt mjöl hemma.
Sist var jag lite innovativ och hade även i lite grovriven morot och lite nötter.
De blev vackert gyllengula.


Eftersom resten av familjen äter "vanliga" scones med vetemjöl, brukar jag göra en liten sats, till ca 2 personer. Som vanligt så "höftar" jag.
Så här kan ett glutenfritt sconesrecept se ut:
20-40 gr smör
En nypa salt.
2-3 tsk bakpulver eller 2 tsk bikarbonat (glutenfritt behöver lite extra jäsningsmedel)
Ett par msk krossat eller helt linfrö
Ett par msk solrosfrön eller pumpafrön
1 dl havregryn
1/2 dl havremjöl eller bovetemjöl, rismjöl, potatismjöl eller annat.
Ca 1-2 dl yoghurt.
Ett par msk fiberhusk är alltid bra att använda om du har. Det använder jag numera alltid när jag bakar. Det är fascinerande vad det gör för glutenfritt bröd! 
Blanda samman alla ingredienser.
Konsistensen bör vara rätt lös, men ändå formbar.
Jag föredrar yoghurt framför mjölk för jag tycker att brödet blir saftigare och även att degen blir mer lättarbetad.

Forma till scones, muffins eller valfri form.
Grädda i ugn ca 225-250 grader i ca 10-15 minuter.
Avnjut med Philadelphia cream cheese och marmelad!

Lycka till!
Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar