17 oktober 2012

Första inlägget

Jag är självlärd kock, diversearbetare dagtid men min stora passion är vegetarisk mat!
Bor sedan maj månad i ett hus på landet tillsammans med min man, mina två "tonårsvuxna", 4 katter och en flock höns. Under många års tid har jag lagat mat för många människor och ofta fått frågan; kan vi få receptet? Eftersom jag till största delen lagar mat utan recept, har det ibland inneburit vissa svårigheter i att kunna ge svar. Nu har jag i alla fall bejakat min dröm om att börja skriva en blogg- så här är den.

Att laga mat med kärlek och intuition

Alla kan laga mat. Jag har lärt mig själv, genom att prova olika saker, ta till mig nya idéer och för att jag har lätt för att känna kreativitet och inspiration när jag lagar mat. Jag tänker inte så mycket. Även när vi hade Wattholma kursgård och skulle planera mat för flera dagar och deltagare, var jag självklart tvungen att tänka långsiktigt och planera inköpen, men även då, blev resultaten bäst när jag kunde göra ändringar från det tilltänkta och följa impulserna som kom. 
Självklart behöver man ha provat några gånger för att se vad som funkar och inte, men på det stora hela så handlar det om att ha många olika ingredienser tillgängliga, och att ha en grundplan som funkar, men som tillåter förändringar beroende på vart inspirationen tar dig, och sen är det bara att sätta igång.

Jag hör ofta att människor säger att de känner att jag lagt ner kärlek på maten jag lagar. 
Jag har funderat en del kring det. Visst är det så att när man tycker att något är roligt så blir resultatet bättre. Men jag tror att det viktigaste faktiskt är intentionen. Som i så många andra situationer. Om din intention är att skapa något nyttigt, gott och uppskattat av de som skall äta, då lägger du automatiskt ner din energi och din kärlek, i det du gör. Eftersom allt ÄR energi, har vi ju här en möjlighet att välja. Hur vi känner, vad vi tänker, om vi är stressade osv medan vi tillagar maten.

Mat – vad är det som gör att det väcker så starka känslor? I alla fall om du påbörjar ett mer ingående samtal med någon. De flesta har ett specifikt förhållande till mat. En del älskar mat, en del bryr sig inte. En del är otroligt fokuserade och strikta i vad de äter, andra äter vad som helst. Några har starka etiska åsikter om vad som är ok att äta. Andra tycker inte att det är viktigt. En del har lärt sig lyssna till vad de mår bra av och väljer mer och mer att följa det. Andra tycker ”bara” att det ska vara gott. Åsikterna är otroligt många, och det jag har lärt mig är att vi alla har ett mycket intimt förhållande till den mat vi äter. 
Dieterna avlöser varandra. Det finns kokböcker om dem alla. Jag är ingen expert på näringslära, MEN jag har lagat mycket vegetarisk mat, under många år, som många människor uttryckt önskemål om att ta del av, varför jag gärna delar mina erfarenheter.


Ledorden för min matlagning förutom det självklara Vegetariskt är; Inspiration, Intuition, Frihet och Enkelt!

Så, nu kör vi!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar