21 oktober 2012

Medvetna val utan tillsatser



Ikväll blir det tacos....inte världens mest originella idé men trevligt när hela familjen kan äta samma mat, vilket tyvärr inte händer alltför ofta. Det kommer att stekas köttfärs till de två männen i familjen och jag och dottern kommer att steka quornfärs. Jag har inte riktigt förstått det här med quorn förut, och har även här nyligen lärt mig att quornet förstås (!) tillhör de de livsmedel som är framtagna på genmanipulerad väg. Inte ok, och jag kommer att i fortsättningen undvika detta. Det finns annan vego-färs men dottern i huset gilllar quorn och det var vad som fanns hemma idag - så jag kompromissar.
Jag försöker undvika färdiga kryddmixer i det längsta eftersom de nästan alltid innehåller märkliga saker som jag inte vill ha i min kropp. Det jag är mest uppmärksam på är glutamat som är en smakfärstärkare. Men allt som inte är naturliga ämnen vill jag undvika. Därför blir jag såååå lycklig när jag läser innehållsförteckningen på den nya Santa Marias Organic taco Spice mix. Den innehåller i stort sett bara kryddor, dock tyvärr fortfarande socker??? Ingen förstår varför! Men hur som helst inga läskiga tillsatser i övrigt. Pluspoäng tycker jag!
Dessutom skall jag prova mig på att steka några majstortillas på enbart majsmjöl, till mig i alla fall. Jag återkommer med rapport ;) Resten av familjen äter nog de vanliga vetetortillas vi har hemma.

När vi nu ändå pratar smarta produkter för den som inte vill ha en massa "konstigheter" i sin mat, så har jag rätt nyligen upptäckt flera bra buljonger som är utan smakförstärkare, socker mm. Bio Foods ekologiska Lantbuljong och Renée Voltaires Lantbuljong! Gillas! Om du istället använder Knorrs vanliga buljong innehåller den väldigt lite kryddor men istället saker så som; mononatruimglutamat, dinatriumguanylat(vet jag inte ens vad det är!) och jäst mm.
Renée Voltaires Lantbuljong - Gillas!

1 kommentar:

  1. men biofoods innehåller maltodextrin upptäckte jag...... ;(

    SvaraRadera