23 oktober 2012

Grön ärtsoppa!



Som jag tidigare berättat så är det ofta soppa som gäller till kvällen. Idag blev det ärtsoppa gjord på gröna ärtor från gogreen. Det enda är att man behöver ha lite framförhållning eftersom ärtorna ska blötläggas minst 6 timmar, gärna över natten. Nu hade inte jag sådan framförhållning så som natten, utan la ärtorna i blöt vid lunchdags och kokade dem i ca en tim från kl 18.00.
Ibland fräser jag olja och lök först innan jag häller på vattnet, men idag kokade jag bara ärtorna tillsammans med buljong och mot slutet hackade jag ner lite salladslök och pressade en vitlök. Efter att det kokat ca 10 tillsammans tog jag mixerstaven och sedan var det klart! Smakade av med lite salt och vitpeppar.


Som ni ser var jag hungrig för mackan är redan påbörjad. Det blev ett rågbröd från wasa utan vetemjöl (!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar