20 oktober 2012

God morgon!

Brasan sprakar i öppna spisen, och jag har just bakat smarriga frukostbröd i min muffinsform. Önskar er en sagolik lördagsmorgon. Återkommer med fler recept.

Till frukostmuffins med yougurt
Du behöver:
Naturell lätt- eller vanlig yougurt - ca 5 dl
Bikarbonat - ca 2 tsk
Honung - 0,5 - 1 dl
Rågmjöl - ca 3 dl
Salt - ca 1 tsk
Bovetemjöl - ca 2 dl
Solrosfrön - ca 1 dl
Hela linfrön - ca 0,5 dl


Gör så här:
Det här är första gången jag gjorde just dessa frukostbröd. Tog helt enkelt vad jag hade hemma. Jag bara gjorde - så därför anger jag inga exakta mått, för det är upp till varje person att känna in vad som funkar, också att det ska funka beroende på vad du har hemma, men det här är svårt att misslyckas med. Yougurt och bikarbonaten funkar. Om du inte har honung kan du ta lite sylt, men jag rekommenderar något "sött" eftersom det är ett frukostbröd och med yougurten funkar det utmärkt. Jag brukar ha massa nötter och diverse. Det är bara att ta det du gillar! Jag håller på och experimenterar med att utesluta vetemjöl och hittills funkar det bra! Men om du vill ha i vetemjöl byter du bara ut bovetet mot vanligt vete istället. Jag använder också laktosfri yougurt, men som sagt tanken är att du ska kunna bli inspirerad och sedan göra något som du själv föredrar.
Blanda alla ingredienser i en bunke. Idag använde jag muffinsformen utan papper och bara smörjde den med olivolja. Just för att det skulle bli klart fort i ugnen. Det går ju utmärkt att ta en avlång sockerkaksform istället och göra en limpa.
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Ååå vad härligt att du bloggar om mat!
    <3 till Dej! kram Lotta

    SvaraRadera