22 oktober 2012

Tomatsoppa


 Har varit på stan idag och därför blev det myslunch på en indisk restaurang i Uppsala. Tyvärr var det vegetariska utbudet ytterst begränsat på dagens buffébord, men gott var det i alla fall!
När vi kom hem på eftermiddagen lyste solen så vackert över gårdsplanen varför jag delar det med er med den här bilden. Jag fullkomligt älskar platsen vi bor på!


På senare tid har jag blivit inspirerad av Ayurveda och en bok jag läser. Där rekommenderas att äta ett större mål på dagen och ett lättare på kvällen, gärna en soppa eller gryta varför jag oftast äter soppa på kvällen. Så kvällens middag blev lite rörig; det blev kyckling och potatismos till grabbarna, kikärtsbiffar till dottern - som inte åt så mycket till lunch, och en snabb och enkel liten soppa till mig. Crazy kan tyckas men så gör vi.....
Angående soppan; Jag såg i en tidning att det var en bra idé att skålla tomaterna först, vilket jag inte provat förut, så jag fräste ihop lite lök, vitlök, en stjälk selleri och timjan i olivolja. Snittade två stora tomater med kryss upptill, i med lite buljong, och hällde på lite vatten. Sen fick det koka medan vi lagade den andra maten. Sedan plockade jag upp tomaterna och drog bort skalen, så fick det puttra ca 15 min till. Efter det mixade jag allt med mixerstaven och så var min soppa klar. God, och inte alls så söt som den brukar bli med färdiga krossade tomater. Extra gott med några flarn av riven parmesan!
Önskar er alla en trevlig kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar