31 oktober 2012

Kikärtsbiffar, bockhornsklöver, mango & ajvar


Efter dagens promenad var det så klart dags för lunch. Jag tänkte visa hur man enkelt kan göra en god och nyttig lunch. Jag hade några kikärtsbiffar kvar i kylen sedan ett par dagar. 
Till det bestämde jag mig för att testa matkorn, påbörja granatäpplet som fanns till ett bra pris på ica, samt några stekta grönsaker och lite sallad. 
Här ser ni resultatet


Det här använde jag; kikärtsbiffar, matkorn, broccoli, sparris, salladslök, soltorkade tomater, machegosallad, granatäpple, avokado, rostade solroskärnor, mango och bockhornsklöver, ajvar.
Kryddor: gurkmeja, koriander, örtsalt, olivolja och lite söt balsamvinäger


Jag kokade kornet med buljong i 8 min enligt förpackningen, hettade upp olivoljan i stekpannan och fräste på löken och kryddorna innan jag hade i resten av grönsakerna. På slutet la jag i lite soltorkade tomater och sist vände jag ner lite bockhornsklöver - första gången jag någonsin använt detta. Luktar fantastiskt gott men jag tyckte inte att det smakade nåt särskilt. Nyttigt dock.
Bredvid i pannan värmde jag biffarna. Under tiden la jag upp lite sallad, avokado och mango på tallriken. Som tillbehör provade jag stark ajvar som var fantastiskt gott i kombination med mangon.

Hoppas ni känner er inspiration vakna:) Hela min idé är ju att ni ska använda det ni har hemma och våga prova att kombinera det. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar