26 oktober 2012

Hönan och ägget....

Jag har ju ännu inte berättat att vi har höns! Förra våren blev drömmen som jag haft i många års tid sann, att skaffa egna höns. Det har varit otroligt lärorikt och väldigt väldigt roligt! En sak vi lärde oss väldigt fort är att flocken växer snabbt för flera av hönorna ville så väldigt gärna skaffa bebisar! Här kommer en bild på en av årets små fina kycklingar.

Hönorna är en del av min vardag, och genom att lära känna dem som olika individer med sina egna personligheter, har det ytterligare stärkt min åsikt kring djurhållning i allmänhet men också vikten av att vi köper krav-och ekologiska ägg. eller ägg från frigående hönor! 
Det är så lätt att vi gärna tar det billigaste alternativet, men jag hoppas verkligen att vi ska bli mer och mer upplysta och förstå hur stort vårt inflytande som konsumenter är när vi gör våra val i livsmedelsaffärerna. 
Därför är jag så lycklig över våra egna ägg som vi tacksamt tar emot varje dag.

Färska ägg från lyckliga hönor!

Här kommer en sommarbild från en del av vår hönsflock fritt spatserande i trädgården. 
Hönsliv när det är som allra bäst! 
Idag blåser det dock jättekallt och de går bara ut korta stunder i hönsgården, övrig tid är de inne i hönshuset. Annars måste jag säga att de är ute i de mest ogästvänliga väder. Fick de välja själva skulle de spatsera fritt i trädgården året om men eftersom vi haft påhälsning av rovfåglar får de nöja sig med hönsgården under tidig vår, sen höst och vintertid. 

Så nu känner ni till hönsen, och äggen. Recept kommer snarast på diverse äggrätter! Allt gott så länge!

Finns här möjligen något gott att äta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar