17 oktober 2012

Kikärtsbiffar till middag


Planen för kvällens middag var kikärtsbiffar. Dock hade jag ingen riktig idé om vad jag skulle ha till dessa. Jag inte handlat på ett tag så ikväll fick det bli vad huset eller rättare sagt kylskåpet förmådde och resultatet var lök, vitlök, zucchini och tomater.
Jag börjar alltid med att hetta upp lite olivolja i pannan för att sedan tillsätta kryddorna och löken. Ikväll blev det stående favoriter så som gurkmeja, lite curry, färsk vitlök och även lite spiskummin + grönsaksbuljong. Resultatet var riktigt lyckat!


Kikärtsbiffarna är superenkla att sno ihop.
För att piffa upp det hela la jag till en halv avokado med lite vitlöksdressing.

Till kikärtsbiffarna använde jag:

2 förpackningar ekologiska kikärtor
lite sojamjöl (ca 0,5 dl)
1 kruka persilja
olivolja
grönsaksbuljong
2 rivna vitlökar
spiskummin - mycket!
Lite flingsalt

Skölj kikärtorna och blanda allt i en bunke. Mixa med mixerstav. Forma små biffar eller bollar och stek i lite olivolja, gärna i en teflonpanna. De blir rätt mjuka i konsistensen så var lätt på handen!
Kikärtor innehåller mycket protein och är väldigt gott.  Kryddningen går ju att variera så det är bara att experimentera, men om du gillar den traditionella falafeln så får du inte glömma spiskummin! Den gör i min smak den stora skillnaden. Vill man kan man ju även panera biffarna i tex sesamfrön, eller nåt annat kul.
Smaklig spis och lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar