16 januari 2013

Bästa raw lunchen ever!

Idag bestämde jag mig för att prova ytterligare ett recept ur boken http://cdon.se/b%C3%B6cker/amdisen,_vibeke/ 
Glød & glæde med raw food (Häftad)
Receptet heter Vietnamesisk nudelsallad. Som vanligt läser jag igenom och sedan tar jag vad jag har. Som tex hade jag slut på zucchini. Men hade gurka, morot och spetskål, så det fick det bli, morot och gurka tar du med potatisskalare eller osthyveln för att få riktigt tunna bitar, kålen skar jag tunnt.

Till det gjorde jag den mest amazing dressingen! Det jag hittills lärt mig, och uppskattar så mycket är hur enkelt och fantastiskt nyttiga dressingar man kan göra. Idag hade jag inte heller alla ingredienser som skulle vara i dressingen, men den blev helt fantastisk ändå.
Det här använde jag: 2-3 msk mandelsmör, 1/2 vitlöksklyfta, lite storbladig persilja, 1-2 dadlar, 2 tsk curry, 1-2 tsk torkad ingefära, lite havssalt och ca 1 1/2 dl färskpressad apelsinjuice av vanlig och blodapelsin. Sedan mixade jag allt. Mmmmm supergod! Blanda ihop allt och lägg upp vackert. Jag älskar avokado så det blev lite sån också. Resten av dressingen sparar jag tills en annan dag då det blir an annan favorit i repris som jag tror att dressingen passar utmärkt till. Tills dess, ha det bäst och ät gott! Kram

2 kommentarer:


  1. Även om magen är fylld just nu - blir jag hungrig ! Mmmmm....
    Kram Anci

    SvaraRadera
  2. Roligt att du gillar inlägget! Om du provar nån gång vill jag gärna höra vad du tycker. Kram

    SvaraRadera