27 januari 2013

Examensfest med gurksnittar och blåbärskaka

Igår var det fest, och jag hade gjort gurksnittar och mina små favoriter - rispapper zushin som ni sett förut ;)
Dottern Emme var i farten med sin kamera och lyckades som vanligt ta några jättefina bilder.

Till tomatröran behöver du; soltorkade tomater, pinjenötter, vitlök, basilika, salladslök, tomater och paprika. Saften från 1/2 citron. Mixa allt.
Skär gurkan i tjocka skivor. Klicka ut röran. Jag skar små bitar från ärtskidor och dekorerade med, men du kan ha persilja, tomat"båtar" eller vad du vill! Var kreativ!


Ännu en bild på mina nuvarande favoriter...mums!

Dagen till ära hade jag även gjort en raw blåbärskaka. Och om ni undrar vad vi firade så var det att min fina bonusdotter tog examen från universitetet som nybliven psykolog:) Grattis Lisa!


I botten skulle det vara mandel, som jag tyvärr inte hade någon...så det blev hasselnötter istället. Jag tror att den definitivt skulle bli godare med mandel, så nästa gång ska jag se till att verkligen ha hemma allt som behövs, och då kommer även receptet i original.
Jag gjorde så här:200 gr hasselnötter och 5 dadlar i mixern. Tryck ut i en form med löstagbar kant.
Till fyllningen hade jag 200 gr blåbär, 3 dadlar, 1/2 dl kokos, 1/2 dl cashewnötter(ska enl receptet vara 8 dl!) och ca 1 dl valnötter. Det blev mer bär och mindre nötter denna gång, och så saften från 2 apelsiner och lite agavesirap.
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Tack för underbara snittar!! Det var så gott och fint ordnat. TACK! Kärlek!!

    SvaraRadera