20 januari 2013

Hallon & blåbärs smoothie

Jag har gjort det igen ;) en försvinnande god smoothie denna eftermiddag.
Just nu är jag mer taggad på gröna drinkar med frukt och gröna blad, men...hade lite bär i frysen och en ensam banan, så.....

Det här behöver du; 1 banan, 2 dadlar, ca 200 gr frusna blåbär och hallon, och ca 1-2 dl mandelmjölk. Mixa. Klart! Njut!
Självklart kan du använda yoghurt eller vanlig mjölk men jag måste ändå säga att det här med mandelmjölk har visat sig vara en revolution i min värld. Sååå om du är som jag och inte vill använda dig av vanliga mejeri produkter, eller om du bara är lite nyfiken, kan jag verkligen rekommendera att prova!

Så några ord om mandelmjölken: Du behöver mandel och vatten, och ev 1-2 dadlar. Det enda kruxet är att mandlarna behöver ligga i blöt ca 6 timmar eller helst över natten. Efter det sköljer du dem ett par gånger. I med dem i matberedaren, eller mixern, täck dem med nytt fräscht vatten, i med ett par dadlar och mixa! Sedan häller du på mer vatten vart efter som. Jag har inte riktigt koll på hur det är med kvantiteterna men ca 200 gram mandlar, och knappt 1 liter vatten. Sedan behöver du en silduk av något slag. Sila, krama ur, klart. Hållbarheten är kort, bara ca 2 dagar i kylskåp.

Jag gör mandelmjölken främst för att ha till frukosten, eller som idag. Den fungerar faktiskt även i kaffet (enligt mig bättre än både rismjölk och oatly - men det är min högst personliga åsikt:) )

                                                                Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar