21 januari 2013

Sparris soppa & knäckemacka med paprikaröra

Det är alltid praktiskt att ha några röror i kylen. Du kan använda dem istället för dressingar, smörgåspålägg eller bara som tillbehör till din sallad.
Här håller jag på och ska göra en raw paprikaröra. Dock blir det varm sparrissoppa med hårt bröd till idag.
På den här bilden ser ni alla ingredienser jag använde till min paprikaröra. Lägg till lite flingsalt och ca 1/2 dl vatten. Du behöver allts; Solroskärnor, soltorkade tomater, spetspaprika, salladslök, bladpersilja,och lite agave sirap. Vill du kan du ju alltid ha i lite vitlök.

                                      I med alla ingredienser i lilla matberedaren........



                                   Mixa, och så ser det ut så här... Smaka av med salt

Och nu till soppan. Jag fullkomligt älskar sparris! Den är fantastisk rå, men ibland längtar jag efter en varm soppa, speciellt nu när det varit så kallt ute.

Det är så superenkelt! Det enda du behöver är vatten, en bra grönsaksbuljong(utan några konstigheter) och sparris. Låt koka upp och koka ca 5-10 min. Ju kortare tid, ju bättre så soppan behåller sina fina gröna färg. Men den behöver bli mjuk så den går att mixa. Du får prova dig fram.



              Vad gjorde jag innan min mixerstav? Jag använder den till nästan all matlagning,                           smoothies etc. Ett väldigt bra köksredskap, som jag personligen inte skulle klara mig utan.

På knäckemackan har jag mosad avokao, min paprikaröra, skivad tomat och sedan groddar. MUMS!
                                      Inte helt raw idag, men nyttigt och gott ändå.
                                                                  Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk röra!! Tror du att den skulle fungera fint till rullarna? Jag ser till min fasa att jag nog inte har allt som du hade i den hemma...

    SvaraRadera
  2. Allt funkar men jag skulle nog hellre ta nåt annat. Vad saknar du? Kram

    SvaraRadera