17 januari 2013

Halvraw lunch

Jag tror jag hette Kajsa Warg i ett tidigare liv.....
Jag tycker nämligen att det är det bästa ordspråket man kan använda sig av när det gäller matlagning. Man tager vad man haver....
Konsten är ju sedan att få till något som inte bara smakar riktigt gott men som också ser vackert ut.
Hur som helst, det är mitt motto, att alltid kunna använda det som finns hemma, och göra något riktigt bra. Som ni vet är jag väldigt inspirerad just nu av raw food, det betyder dock inte att jag äter 100% raw.
En dag då det var lite knapert i kylen, och jag ville ha en god sallad men det var som sagt begränsat med ingredienser. Så det fick bli lite blandad grön sallad (ruccola och isberg) i botten, sedan la jag på bitar av rester från annan dag - kikärtsbiffar, det är det gula på bilden, och så gjorde jag en raw mix i matberedaren av det som fanns hemma, morot, rödkål, selleri och några soltorkade tomater. Finfördelat så det är lättare att äta. Jag säger "halv raw" eftersom kikärtorna först är kokta och sedan har jag tillagat dem. Dressingen uppfann jag längst vägen. Lite färska kryddor, vitlök, pressad citron, salt, lite honung och lite cashewpasta. Dressingen klickade jag ut runt salladen. Sedan bad jag dottern om ett vackert foto och viola!

Var inte rädd att pröva det oprövade. När det gäller sallader kan det i stort sett inte gå fel.
Lycka till!

2 kommentarer: