19 januari 2013

Lördagsmys med vietnamesiska vårrullar

Förra helgen var vi bjudna till goda vänner på middag. Jag hade länge velat prova dessa delikata vårrullar, så jag gjorde några och tog med som snacks före middagen. De var väldigt uppskattade, extra kul eftersom ingen av dem varken är vegetarianer eller vana vid raw food :)
Rispappret finns i vanliga mat affärer och innehållet går ju att variera oändligt. Jag läste igenom några olika recept och sedan tog jag det jag kände för. Så här gjorde jag: Jag valde färsk sparris(för jag hade slut på gurka) morot och avokado. Jag gjorde dem igen häromkvällen och då hade jag gurka istället och jag la till röd paprika. Det blev jättegott. Skär grönsakerna i tunna strimlor...
Jag gjorde en röra i matberedaren på pinjenötter(eller cashewnötter) zucchini och palsternacka, 1 vitlöksklyfta, havssalt och lite olivolja plus lite färska kryddor efter behag. Jag använder numera storbladig persilja i alla mina dressingar och röror...
Rispappren skall blötas i en skål med varmt vatten i ca 10-15 sekunder. Står på förpackningen hur du ska göra. Sedan la jag upp det på ett bakplåtspapper. Lägg grönsaker och röra, i mittten på rispappret och rulla. Skär sedan i lagom munsbitar  Jag gjorde dem mindre nästa gång(ej på bild) Då det jag tyckte det blev trevliga att de blev i storlek av en tugga. Doppa i sås, soya (ej raw) eller såsen jag fick över från lunchen häromdagen. Jag köpte även en Sås av Renée Voltaire: Sweet Sesam, som var
alldeles förträffligt god till!


Hoppas du känner dig inspirerad att prova! Vill påpeka vikten av att använda avokadon i, den skulle jag inte hoppa över. Den lyfter fram de övriga smakerna och bidrar med krämighet.
Här hemma är det inte bara jag som gillar dem, utan även mannen åt med god aptit när jag serverade dem som middag häromkvällen ;)
Bon apetit och Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Det var jättegott, som sushi fast bättre!

    SvaraRadera
  2. Wow! Verkar så så gott! Ska absolut ta och göra hemma, har redan köpt rispapprena!!! Puss.

    SvaraRadera
  3. Lisa, va kul! Hoppas du blir nöjd ;) Kram

    SvaraRadera
  4. Jag lovar att jag ska berätta hur det vart när jag har provat. Eller så kanske ringer jag när jag står och är förlorad i köket och undrar hur du får till det. Hahahaha! Kärlek!

    SvaraRadera